Linda Landin Ödman Linda Landin Ödman

Från idé till app

Gattanjo är ett av Extrapreneurs senaste tillskott i Göteborg. Han är en utvecklare specialiserad på applikationsutveckling för mobila plattformar, dvs surfplattor, smartklockor och mobiltelefoner. Tidigare arbetade han med applikationer som interagerar med så kallade “smart textiles” (kläder som innehåller elektronik).

Vi har pratat med honom om hur det är att vara apputvecklare och vad man behöver tänka på om man har en idé till en app.

Vad är det roligaste med att vara apputvecklare?
Att få hjälpa entreprenörer att förverkliga deras idéer. Det är extremt lärorikt att få följa med på deras resa och se dem ta sig ann många utav de utmaningar man stöter på som entreprenör. Jag har också alltid älskat teknik så det är en dröm att får vara med i utvecklingen, särskilt om man jobbar med något i framkant.

Vad är det svåraste med att vara apputvecklare?
Utvecklingen går väldigt fort så det gäller att man håller sig uppdaterad om vad som händer i ekosystemet. Tack och lov finns det många källor att använda sig av.

Det kan också stundtals kännas tufft att hålla ikapp med beställarens oändliga ambitioner, men det har hjälpt mig att ständigt utmana mig själv. Väldigt sällan har jag stött på ett problem som inte går att lösa med lite envishet och kreativitet, så i slutändan är jag ändå tacksam för alla utmaningar jag får.

Tips för beställare

Här kommer några punkter från honom om ni funderar på en app till er verksamhet.

Det viktigaste att tänka på när man tar fram en app är så klart vad man vill att användaren ska kunna göra. Skriv gärna ner det tidigt som en serie interaktioner eller möjliga val för användaren. Det är ett par tekniska aspekter som är viktiga att förstå tidigt, är appen helt fristående eller ska den interagera med någon existerande datakälla eller skicka ifrån sig information som man kan sammanställa och följa upp utanför användarens mobila enhet? Dvs finns det ett API att arbeta mot? Behöver man bygga en back-end eller inte?

Sedan ska man välja verktyg/utvecklingsmiljö. Nedanför är några exempel på vad man kan välja:

Native
Det vanligaste alternativet är att utveckla i respektive plattforms officiella utvecklingsmiljö. Fördelen med detta är att man får tidig tillgång till de senaste uppdateringarna för plattformen, samt färre hinder när man interagerar med telefonens hårdvara och operativ system då det inte finns ytterligare ett lager av mjukvara mellan appen och hårdvaran. Appen kommer dessutom se och kännas mer enhetlig med resten av plattformen. Nackdelen är att man kommer få utveckla och underhålla två kodbaser.

En native app rekommenderas om man vill utnyttja mycket av telefonens funktionalitet och kunna detaljstyra saker och ting, vare sig det handlar om gyroskop, bluetooth eller gps.

Cross-plattform
Med cross-platforms verktyg utvecklar man i alternativa utvecklingsmiljöer som Microsofts .Net eller Facebooks React Native. Dessa appar paketeras sedan ihop till en Android respektive iOS app. Med andra ord delar den kodbas, men man kan också skriva plattform specifik kod vid behov. Fördelarna och nackdelarna kan sägas vara det direkt motsatta av en native app. Det blir längre ledtider för att få tillgång till plattformarnas senaste uppdateringar eftersom ägarna av utvecklingsmiljön måste anpassa utvecklingsmiljön till de nya uppdateringarna.

Webbapp
Webbappar är i grunden en mobilanpassad webbsajt som visas inuti en webbvy i en Android eller iOS app. Fördelen är såklart att man delar kodbas för både en webbsajt och app. Nackdelen är att appen inte kommer kännas lika snabb och responsiv för att vyerna måste hämtas från internet, vilket såklart betyder att internetuppkoppling krävs. Sist men inte minst kommer appen kännas och se oenhetlig ut med plattformen.

Det finns en subkategori av webbappar som kallas hybrid appar. Det är en webbsajt som körs lokalt i appen och därav krävs ingen internetuppkoppling.

Funderar ni på att ta extern hjälp för att skapa er app, hör av er till Gattanjo och oss på Extrapreneur så kan vi se om vi kan vara till hjälp!

Läs mer